مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

ساسان شادمان منفرد: موضوع این است که چه خیابانی یک‌طرفه باشد چه دوطرفه، باید در آن درست رانندگی کرد.

اگر قرار باشد بدون توجه به قواعد رانندگی وسیله نقلیه‌ای را برانید هیچ فرقی نمی‌کند عرض خیابان چه‌قدر و دارای چند خط عبورومرور باشد؛ به‌هرحال آن‌ها که باید ترافیک را کند و مختل کنند کار خود را با مارپیچ راندن، بی‌احتیاطی، سرعت بالا و... انجام می‌دهند، پس نباید این‌قدر نسبت به بعضی اتفاق‌ها حساس بود.

 با افزایش حجم خودروها بسیاری از خیابان‌های شهر دیگر گنجایشی برای آن‌ها نداشتند. از این‌رو مقامات شهری تصمیم گرفتند اجازه ندهند خودروها و به‌طور کل وسایل‌نقلیه از دو سمت آن رفت‌وآمد کنند، بلکه در بسیاری از آن‌ها حرکت تنها به یک‌سو انجام می‌شد. بدین‌ترتیب خیابان فضای بیشتری پیدا کرد و حرکت خودروها نیز روان‌تر شد.

 بسیاری از خیابان‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک یک‌طرفه هستند و وسایل‌نقلیه تنها از یک سمت به سمت دیگر می‌روند. روش‌های مبارزه با ترافیک شدید و کور در بسیاری از شهرهای دنیا با روش‌های مخصوص به آن شهر هم‌چنان ادامه دارد. هر مسئولی می‌کوشد مشکل ترافیک را در شهر خود حل کرده و به روان‌تر کردن آن کمک کند، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که بدون داشتن فرهنگ رانندگی و هم‌چنین روی آوردن به وسایل‌نقلیه عمومی مشکلات مربوط به ترافیک به‌آسانی حل نمی‌شود.

 بنابراین حرکت در خیابان‌های یک‌طرفه توام با مشکلاتی است، چراکه دیگر راه برگشت وجود ندارد. پس بسیاری از شهرها مردم را به استفاده از سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی تشویق می‌کنند تا با گرفتاری به‌نام خیابان یک‌طرفه روبه‌رو نشوند. خیابان‌هایی که یا به‌دلیل کافی نبودن عرض‌شان شانسی برای تردد دوطرفه ندارند و یا این‌که برای کمک به بار ترافیک یک‌طرفه شده‌اند.

گودمنز یارد

لندن شهری است که بسیاری از خیابان‌هایش یک‌طرفه هستند. سامانه حمل‌ونقل عمومی آن از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. مترو، اتوبوسرانی و تاکسی‌های منحصربه‌فرد باعث شده که مردم راحت‌تر به مقاصد خود برسند، اما به‌هرحال این شهر نیز مانند شهرهای بزرگ دیگر دارای ترافیک سنگین خصوصاً در قسمت‌های مرکزی شهر هستند، اما یکی از خیابان‌های شلوغ و پرترافیک شهر لندن این خیابان است که از ماینوریز تا خیابان مانسل امتداد یافته است.

 جالب این‌جاست که در این خیابان خط اتوبوسرانی نیز وجود دارد که به‌رغم یک‌طرفه بودن دارای 3خط عبوری است. وضعیت در بخش‌های مرکزی شهر که دارای طرح ترافیک ویژه نیز هست تقریباً همین‌گونه است. تعدادی از خیابان‌ها یک‌طرفه هستند که این موضوع شاید در تردد خودروهای شخصی کمی اشکال‌تراشی کند،

 اما درمجموع مردم باید بدانند که تردد در بخش‌های مرکزی شهر که بسیار پرترافیک‌تر از سایر نقاط نیز است، مشکلات خاص خود را دارد. پس بهتر است از وسایل‌نقلیه عمومی استفاده شود. بد نیست این را هم اضافه کنیم که طرح ترافیک در مرکز لندن اجرا می‌شود و خودروها برای رفت‌وآمد به این منطقه باید مبلغی را پرداخت کنند.

اری

در کلان‌شهر نیویورک هم جاده‌ها و خیابان‌هایی یافت می‌شوند که یک‌طرفه هستند. البته این خیابان‌ها به‌دلیل کم‌عرض بودن یک‌طرفه نیستند، بلکه بیشترشان برای جلوگیری از ایجاد ترافیک یک‌طرفه اعلام شده‌اند. یکی از این خیابان‌ها «اری» با 4خط عبوری است که به سمت شمال شهر می‌رود. از این خیابان برای ورود به تونل معروف هالند می‌توان سود جست. این خیابان به‌منظور کاهش بار ترافیک ساخته شده و چندین خیابان را به موازات خود می‌بیند. نیویورک هم دارای بار ترافیک سنگینی است.

نیویورک با این‌که سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی خوبی نظیر مترو و اتوبوس دارد، اما هم‌چنان برخی از نقاط این شهر از معضل ترافیک سنگین رنج می‌برند. البته در این بین می‌توان مثال‌های زیادی را درخصوص خیابان‌ها و جاده‌های یک‌طرفه نیویورک بیان کرد.

یکی دیگر از خیابان‌های یک‌طرفه این شهر «لیت» نام دارد که این خیابان نیز بسیار عریض و پرتردد است. این خیابان یکی از جالب‌ترین و البته غیراستانداردترین خیابان‌های شهر است که در انتهایش با یک انحراف به راست و یک چراغ راهنمایی وارد خیابانی دیگری می‌شوید که به سمت پل منهتن می‌رود.

ایل سن لویی

خیابانی یک‌طرفه در قلب پاریس اما در دل یک جزیره بر روی رود سن! این توضیحات شاید چندان کامل به‌نظر نرسد، اما باید به این نکته مهم اشاره کرد که در شهری مانند پایتخت فرانسه خیابان‌های شلوغ و پرترافیکی همانند خیابان پتن وجود دارند که یک‌طرفه هستند و چاره‌ای هم وجود ندارد تا آن‌ها به مسیری 2طرفه تبدیل شوند، اما نکته جالب این‌جاست که در جزیره ایل‌سن‌لویی که در رودخانه سن در مرکز شهر پاریس قرار دارد، تنها یک خیابان یک‌طرفه با 2ایستگاه اتوبوس وجود دارد.

 این منطقه مسکونی، اما بسیار آرام است. این جزیره کوچک با چندین پل به مناطق دیگر پاریس متصل می‌شود. علاوه بر مناطق مسکونی که عمده فضای جزیره را تشکیل می‌دهد، چند رستوران، فروشگاه، کافه و بستنی‌فروشی نیز در خیابان اصلی این جزیره موجود است.

 وضعیت خیابان‌های مرکزی پایتخت فرانسه نیز بهتر از لندن نیست. این خیابان‌ها عمدتاً قدیمی و باریک هستند که تعدادی از آن‌ها به‌دلیل عرض کم تبدیل به مسیری یک‌طرفه شده‌اند. حتی چندی پیش از سوی شهرداری پاریس طرحی ارایه و عملی شد که به‌دلیل عبور یک خط اتوبوس شهری از خیابان کم‌عرضی در مرکز شهر، مسیر خودروها باریک‌تر نیز شد.

نتونوویچا

شهرهای کشورهای اروپای شرقی خصوصاً کشورهای تازه‌استقلال‌یافته خیابان‌های منحصربه‌فردی دارند. یکی از این شهرهای بزرگ کی‌یف پایتخت اوکراین است که ازجمله شهرهای قدیمی جهان محسوب می‌شود و ترافیک در آن بیداد می‌کند. بسیاری از خیابان‌ها خصوصاً در مرکز شهر باریک و کم‌عرض هستند و عملاً این امکان را نمی‌دهند که 2طرفه باشند.

 بسیاری از کارشناسان امر اعتقاد دارند با ادامه چنین روندی به‌زودی خیابان‌های این شهر به یک پارکینگ بزرگ تبدیل خواهند شد. پارکینگی با داشتن 5خط عبورومرور که باید هرچه سریع‌تر به حال آن‌ها فکری کرد! در کی‌یف نیز خیابان‌های یک‌طرفه بسیاری یافت می‌شود. خیابان آنتونوویچا یکی از خیابان‌هایی است که حجم ترافیکی بالایی دارد و تدابیر چندانی برای برطرف کردن ترافیک آن تاکنون اندیشیده نشده است.

 مشکل رانندگی در اوکراین شاید به‌نوعی رعایت دقیق قوانین باشد، اما موضوع حمل‌ونقل عمومی می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در رفع این معضل بسیار بزرگ داشته باشد. موضوعی که مسئولان شهری به‌فکر آن هستند، اما تاکنون نتوانسته‌اند گام‌های چندان موثری در این زمینه بردارند. به‌طور کلی سامانه حمل‌ونقلی این شهر نیاز به بازنگری اساسی دارد.

کد خبر 88738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز